Onze webshop gebruikt cookies om je shopervaring te optimaliseren. Regel je cookie-instellingen hier of ga akkoord door verder te shoppen.

Accepteren

Privacy en veiligheid

Op deze pagina informeren wij u over hoe wij de persoonsgegevens en informatie gebruiken die u ons verstrekt tijdens het gebruik van de ao.nl-website of mobiele app en bij communicatie (bijvoorbeeld per telefoon) met betrekking tot dergelijk gebruik. 

AO NL BV beheert de informatie die u ons verstrekt. AO NL BV is een bedrijf in Nederland met registratienummer 31296068, gevestigd aan de Nijverheidsweg 33, 3534 AM Utrecht, Nederland. Wij maken deel uit van de AO World PLC bedrijvengroep. 

Wij kunnen ons privacybeleid van tijd tot tijd wijzigen. Dit beleid is voor het laatst bijgewerkt op 24/05/2018 en dit is versie 1.0.

Uw gegevens en waarom wij deze verwerken

De informatie die wij verzamelen wanneer u een bestelling plaatst bij ons omvat: naam, adres en telefoonnummers. Via productbeoordelingen of enquêtes kunt u ons aanvullende persoonsgegevens verstrekken, waaronder gezinsgrootte, welvaart of geslacht, of we kunnen dit soort informatie inwinnen via externe gegevensverzamelaars. Verder kunnen we mogelijk afbeeldingen van u hebben als u Olapic gebruikt, profileringsgegevens technische informatie over uw internetverbinding en browser, evenals het land en de telefooncode waar uw computer zich bevindt, de webpagina's die u tijdens uw bezoek heeft bekeken en de advertenties waarop u heeft geklikt , IP-adressen en cookies.

Wij verzamelen, bewaren, gebruiken of delen uw informatie alleen voor reële zakelijke doeleinden, wanneer u ons hiervoor toestemming heeft gegeven of als wij wettelijk verplicht zijn om dat te doen. We houden om verschillende redenen uw persoonsgegevens bij:

  1. als u telefonisch of via e-mail contact opneemt met een vraag;
  2. om een bestelling via onze website te verwerken en de verwerking en installatie ervan te regelen;
  3. om onze website en app toegankelijk voor u te maken met informatieve inhoud die is aangepast aan uw behoeften, inclusief het gebruik van pop-upberichten en vouchercodes;
  4. als u een product bij ons gekocht heeft, kunnen we u af en toe per sms, e-mail of telefoon informeren over onze laatste aanbiedingen, producten en diensten die u misschien interessant vindt;
  5. promotie en reclame (inclusief personalisatie) van onze producten en diensten, zowel op onze website als elders op internet;
  6. als u onze app gebruikt, bewaren we uw gegevens op uw eigen apparaat in verschillende bestandsformaten, inclusief cookies
  7. promotie en reclame van onze producten en diensten aan u via e-mail, sms en post;
  8. om onze werknemers op te leiden zodat we de best mogelijke service leveren;
  9. we nemen telefoongesprekken op voor naleving van regels en om juridische redenen;
  10. om contact op te kunnen nemen voor tevredenheidsenquêtes en marktonderzoek;
  11. wanneer u een beoordeling geeft op onze website;
  12. wanneer u aan een van onze wedstrijden deelneemt;
  13. het koppelen en samenvoegen van uw persoonlijke gegevens voor analyse en om u een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden;
  14. om problemen met onze website te analyseren en de prestaties te verbeteren;
  15. om ervoor te zorgen dat u aangeboden cashback daadwerkelijk ontvangt (rechtstreeks of via een gelieerde website zoals kieskeurig.nl);
  16. wanneer u met ons in contact komt via sociale media;
  17. we gebruiken uw persoonsgegevens ook om contact met u op te nemen in verband met onze diensten en producten of als we uw identiteit moeten controleren;
  18. voor onderzoek, analyse, testen, monitoring, risicobeheer en administratieve doeleinden; en 
  19. om misdaad of fraude te voorkomen.

Verwerking mag niet zomaar

Bij ao.nl mogen we uw persoonlijke gegevens allen verwerken als wij hiervoor een wettelijke grondslag hebben. De wetgeving inzake gegevensbescherming geeft aan wat deze grondslagen zijn. Hieronder beschrijven wij de verschillende grondslagen die wij hanteren en geven wij voorbeelden van verwerking van gegevens.

Contractueel

Er zijn enkele contractuele redenen waarom we uw persoonlijke gegevens moeten verwerken. Wanneer u een product koopt via onze website, komt daarmee een contract tussen ons tot stand. We moeten de persoonlijke gegevens verwerken die u verstrekt om ons deel van het contract te kunnen nakomen. Als u uw gegevens niet verstrekt, kunnen we uw bestelling niet afronden.

Juridische informatie

Soms zijn wij verplicht om de persoonsgegevens die we over u bewaren om juridische redenen te verwerken, bijvoorbeeld bij het terugroepen van een product.

Legitieme belangen

We gaan er ook vanuit dat we uw persoonsgegevens kunnen verwerken op basis van onze legitieme belangen. Wanneer wij dit doen, houden wij altijd rekening met uw belangen en zoeken naar balans tussen positieve of negatieve gevolgen van het verwerken van gegevens en uw wettelijke rechten met betrekking tot gegevensbescherming. De legitieme belangen van ao.nl wegen niet automatisch zwaarder dan uw belangen.

Als u niet wilt dat wij de persoonsgegevens die we hebben vermeld verwerken voor legitieme doeleinden, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Raadpleeg voor meer informatie over uw rechten. Houd er rekening mee dat als u bezwaar maakt, wij onder bepaalde omstandigheden mogelijk uw persoonsgegevens blijven verwerken. Houd er ook rekening mee dat als wij uw persoonsgegevens niet kunnen verwerken voor deze doeleinden, uw klantervaring mogelijk minder plezierig is.

Onze legitieme belangen zijn onder meer:

  • analyseren en begrijpen van uw klanttraject en -gedrag om de efficiëntie en interactie te kunnen verbeteren;
  • e-mail- of sms-marketingberichten aan u kunnen sturen, als u eerder iets bij ons heeft gekocht;
  • promotie en reclame van onze producten en diensten, zowel op onze website als elders op internet;
  • het analyseren van de prestaties van onze website en het oplossen van problemen;
  • personeelstraining; en
  • personalisatie van uw winkelbeleving.

Toestemming

In sommige gevallen vragen wij u of u wilt dat wij uw persoonlijke gegevens verwerken, bijvoorbeeld als u aan een wedstrijd meedoet. Als u ons toestemming geeft, kunt u deze op elk gewenst moment intrekken door contact met ons op te nemen.

Wanneer wij contact met u opnemen

Kort na uw aankoop kunnen wij telefonisch contact met u opnemen om de levering te bespreken en ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Wij kunnen u ook andere diensten aanbieden die betrekking hebben op de producten die u heeft gekocht. Als u besluit om geen beschermingsplan af te nemen voor uw product, dan kunnen wij rond het verstrijken van de fabrieksgarantie contact met u opnemen om te vragen of dit misschien voor u van belang is. Als u hierover niet wilt worden opgebeld, neem dan per telefoon, e-mail of post contact met ons op.

We houden u graag op de hoogte van nieuwigheden, aanbiedingen en promoties, maar u kunt te allen tijde kiezen om niet langer e-mails en tekstberichten van ons te ontvangen. Klik hiervoor op het vak voor uitschrijven op de bevestigingspagina voor bestellingen wanneer u een bestelling plaatst, klik op de link "uitschrijven" onderaan een van onze ongevraagde marketingberichten of neem contact op met ons contactcentrum. Het kan enkele dagen duren voordat al onze systemen bijgewerkt zijn, maar u kunt er zeker van zijn dat aan uw verzoek wordt voldaan. Let op: als u informatie verstrekt maar er een fout of vertraging optreedt in de verwerking, dan kunnen wij de gegevens die u heeft ingediend, gebruiken om contact met u op te nemen om uw bestelling af te ronden.

E-mailadres uitschrijven

Voer een geldig e-mailadres in.

Het uitschrijfverzoek voor e-mailadres is ontvangen. Het kan tot 48 uur duren tot je uitschrijving verwerkt is.

We kunnen je op dit moment helaas niet uitschrijven, probeer het later nog eens.

Wanneer u met ons contact opneemt

Als u contact met ons opneemt via e-mail of om een vraag te stellen over uw bestelling of onze diensten, worden uw e-mails en onze antwoorden elektronisch geregistreerd. Zo kunnen we eventuele problemen oplossen en uw vraag snel en gemakkelijk beantwoorden, als u om welke reden dan ook opnieuw contact met ons opneemt. Het helpt ons ook om na te gaan of onze Client Advisors alle benodigde training hebben gekregen om u zo goed mogelijk te helpen. Uw telefoongesprekken met AO kunnen ook worden opgenomen voor opleidings- en regelgevingsdoeleinden.

Gegevens die wij delen

Wij delen uw informatie in zeer specifieke situaties die hieronder worden uiteengezet:

  • wanneer wij verplicht zijn om dit te doen (bijvoorbeeld een wettelijk verzoek),
  • wanneer we moeten samenwerken met een externe partij of een kerndienstverlener, bijvoorbeeld op het gebied van bezorging, inzicht, marketingcommunicatie of IT. Elke dienstverlener is zorgvuldig geselecteerd en wij geven alleen die informatie door die zij nodig hebben om namens ons hun dient te verlenen; zij kunnen uw gegevens niet voor een ander doel gebruiken, bijvoorbeeld hun eigen marketingdoeleinden;
  • met de bedrijven uit onze groep die ons diensten kunnen verlenen;
  • fraudepreventie;
  • met onze verzekeringsadviseurs of verzekeringsmaatschappijen in verband met (potentiële) claims;
  • sociale media of internetplatforms (op basis van cookies - voor meer informatie, raadpleeg cookies;
  • alle telefoongesprekken tussen u en ons met betrekking tot producten over verlengde garantie worden gedeeld met Domestic & General voor kwaliteitsgarantie en naleving.

Wij verkopen uw gegevens nooit. Wij voldoen altijd aan alle relevante wetgeving inzake gegevensbescherming (inclusief de Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Soms delen wij geanonimiseerde informatie en analyses met derden, maar niet op een manier waarop u als individu kunt worden geïdentificeerd.

Wij maken gebruik van externe aanbieders van betaaldiensten die zijn geïntegreerd in onze website. Wanneer u betaalt met behulp van een van deze methoden, bijvoorbeeld PayPal, wordt u doorgestuurd naar de portal van deze provider. Op het gebruik van deze betaaldiensten zijn de algemene voorwaarden (en het privacybeleid) van de betreffende dienstverleners van toepassing.

Overdracht naar derde landen

Uw persoonlijke gegevens kunnen door ao.nl wordt overgedragen buiten de Europese Economische Ruimte. Dit gebeurt alleen wanneer onze dienstverleners zich buiten dit gebied bevinden, bijvoorbeeld cloudhosting-dienstverleners als Amazon Web Services en Microsoft Azure. Wij zorgen er altijd voor dat dergelijke providers zich in een land bevinden waarvan is vastgesteld dat het volgens de Europese Commissie de persoonsgegevens voldoende bescherming biedt, of dat de dienstverlener een contract met ons sluit over de voor u relevante bescherming; als een bedrijf bijvoorbeeld in de Verenigde Staten van Amerika is gevestigd en zich heeft aangemeld bij het privacyschild, kunnen wij ook persoonsgegevens naar hen verzenden voor de specifieke doeleinden waarnaar hierboven wordt verwezen.

Hoe lang bewaren wij uw informatie?

Wij bewaren uw persoonsgegevens alleen zolang deze nodig zijn in overeenstemming met de reden waarom we deze bij u hebben ingewonnen en om te voldoen aan alle wettelijke vereisten (zoals het oplossen van een geschil). De periode dat de persoonlijke gegevens worden bewaard, wordt de bewaartermijn genoemd. We bewaren uw persoonlijke gegevens met betrekking tot de aankoop van uw producten gedurende een periode van 10 jaar vanaf aankoop. Dit is in overeenstemming met bepalingen in regelgeving over productaansprakelijkheid.

Als u ons contactcentrum belt of ons een bericht stuurt met een vraag (maar geen bestelling plaatst), dan bewaren wij uw persoonsgegevens gedurende een maand.

Als u ons vraagt om u op de hoogte te houden over een artikel dat niet op voorraad is, doen we dit als het binnen een maand na uw aanvraag beschikbaar komt.

Als u marketing- en sms-berichten van ons ontvangt en u zich hiervoor niet heeft afgemeld, blijven we uw persoonsgegevens voor dit doel verwerken voor een periode van maximaal vier jaar. U kunt ons op ieder moment vragen om de verwerking voor dit doel stop te zetten.

Uw rechten

U heeft een wettelijke rechten met betrekking tot uw persoonlijke gegevens. Deze rechten dienen ertoe dat u zelf kunt bepalen hoe uw persoonlijke gegevens door organisaties worden gebruikt. Hieronder geven we een overzicht van uw rechten:

  • u heeft het recht te weten welke persoonlijke gegevens wij opslaan van u (ook wel toegangsverzoek van betrokkene);
  • als persoonsgegevens niet kloppen (het is bijvoorbeeld oude informatie), heeft u recht op correctie;
  • u heeft het recht ons de opdracht geven om te stoppen met het gebruik van uw persoonsgegevens voor direct marketing;
  • u heeft het recht om ons te vertellen dat u niet langer instemt met verwerking die is gebaseerd op uw toestemming;
  • u heeft het recht om ons te vragen uw informatie niet langer te verwerken op basis van onze legitieme belangen. We zullen stoppen met het verwerken van uw persoonsgegevens, tenzij er een legitieme reden is die u niet schaadt.
  • U heeft het recht om ons te vragen uw persoonsgegevens te wissen zodra de persoonsgegevens niet meer nodig zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Het recht op wissen is geen absoluut recht.
  • U heeft het recht om persoon te vragen om een beslissing te herzien die met behulp van een geautomatiseerd proces tot stand is gekomen.

Wanneer u gebruik wilt maken van uw rechten, neem dan contact op met ons via [email protected].

Als u ons vraagt om u geen marketingberichten meer te sturen (via e-mail of sms), wacht dan 48 uur af of uw verzoek in ons systeem verwerkt is. U kunt zich hier afmelden voor e-mail en sms door te klikken op de knoppen in het gedeelte hierboven "Wanneer wij contact met u opnemen", als u niet wilt worden opgebeld over beschermingsplannen voor producten, neem dan contact met ons op per telefoon, e-mail of post.

Als u ons vraagtom u niet te bellen voor marketingdoeleinden, hebben wij 48 uur nodig om uw verzoek af te handelen.

Contact opnemen met de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens

Als u niet tevreden bent over de manier waarop wij uw persoonsgegevens of uw vragen hierover hebben behandeld, kunt een klacht indienen bij de toezichthouder voor gegevensbescherming. De regelgever is de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie vindt u op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Contact opnemen met ons

We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om uw winkelbeleving met ons te verbeteren, daarom horen we graag van u. Als u vragen heeft over hoe wij uw persoonsgegevens gebruiken of als u uw gegevens wilt wijzigen of ons wilt vragen te stoppen met het verwerken van uw gegevens (voor marketingdoeleinden), neem dan contact met ons op. U kunt contact met ons opnemen door ons te bellen met ons contactcentrum op 030 8080 700 of u kunt ons schrijven op onze vestiging aan de Nijverheidsweg 33, 3534 AM Utrecht, Nederland - We hebben een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld. U kunt contact opnemen met de FG door ons te schrijven op het adres van onze hierboven genoemde vestiging beschreven of door een e-mail te sturen naar [email protected].

Veiligheid

Uw privacy is belangrijk voor ons en daarom hebben wij ervoor gezorgd dat elk gedeelte van onze website gebruik maakt van beveiligde verbindingen. Kijk naar het groene hangslot in de adresbalk en de letters 'https', deze moeten bij een bezoek aan onze website altijd aanwezig zijn.

We verwerken alleen bestellingen via webbrowsers die communicatie toestaan via SSL-technologie (Secure Socket Layer). Bestellen via een onbeveiligde verbinding is dus onmogelijk.

Omwille van uw veiligheid, worden we elk jaar geaccrediteerd door de Payment Card Industry (PCI). Deze onafhankelijke certificering betekent dat wij de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig worden bewaard. Dit betreft alles van zorgen dat onze teams goed zijn opgeleid in de beveiligingsrisico's en -kwetsbaarheden van vandaag tot het implementeren van IT-oplossingen die aan beveiligingsvoorschriften voldoen. Meer informatie over deze beveiligingsnorm vindt u hier: https://www.pcisecuritystandards.org/pci_security/

Bovendien maken wij voor extra veiligheid op onze betaalpagina gebruik van Verified by Visa, Mastercard SecureCard en American Express Safekey, zodat uw kaart beveiligd is tegen ongeoorloofd gebruik. Zodra u geregistreerd bent bij uw kaartuitgever en een wachtwoord heeft aangemaakt, moet u dit bij elke bestelling opgeven.

We controleren en testen onze IT-systemen voortdurend en gebruiken de nieuwste technologie om potentiële kwetsbaarheden en aanvallen te identificeren om een veilige winkelomgeving te bieden.

Cookies

Cookies zijn kleine bestanden met letters en cijfers, die worden opgeslagen in uw browser of op de harde schijf van uw apparaat, en ze worden gebruikt voor informatieoverdracht. 

Voor meer informatie over hoe wij cookies gebruiken, raadpleegt u ons cookiesbeleid.